Project leider Bloggers campagne GSK

In 2015 heb ik als projectleider samengewerkt met GSK, (Gezondopreis.nl) aan een bloggerscampagne. Deze campagne heeft een loopduur van één jaar waarna ik een resultatenrapport zal afleveren. In dit artikel laat ik graag zien hoe de samenwerking tot stand is gekomen, wat het doel is en wat ik daarin kan betekenen. Op deze manier hoop ik nieuwe opdrachtgevers inzicht te geven in de mogelijkheden met betrekking tot het samenwerken met bloggers.

Project leider Bloggers campagne GSK

Ontstaan van de opdracht
Tijdens de Vakantiebeurs in Utrecht heb ik contact gelegd met Gezondopreis.nl of er interesse was in een samenwerking. Ik was persoonlijk namelijk verbaasd over het feit dat veel reizigers niet checken of zij wel gezond op reis gaan of niet, dit had ik namelijk gelezen in een persbericht naar aanleiding van een onderzoek. Naar aanleiding van een presentatie over de kracht van reisbloggers en de mogelijkheden die bloggers kunnen bieden met storytelling zijn we tot een samenwerking gekomen.

Doel van de campagne
Belangrijk bij een bloggerscampagne is om het doel van de opdrachtgever te bepalen. De cijfers liegen er niet om want nog altijd gaan bijna een half miljoen Nederlanders, onbeschermd op reis naar een hepatitis risico bestemming. Het merendeel van deze mensen is zich absoluut niet bewust van de risico’s en gaat dus ook niet op zoek naar informatie. Dit geldt met name voor mensen die naar de dichtbij bestemmingen afreizen zoals Turkije, Marokko, Egypte en Kroatië.

Het doel van Gezondopreis.nl is om reizigers bewust te maken van de gezondheidsrisico’s op reis. De focus ligt vooral op landen met een lage vaccinatiegraad zoals Turkije, Kroatië, Marokko, en Egypte. De insteek van het verhaal is om reizigers te stimuleren de website Gezondopreis.nl te bezoeken om eventuele vaccinaties te checken voor hun reisbestemming en/of een afspraak te maken voor een reisadvies.

Selectie van bloggers
Om een groot succes te behalen met deze campagne heb ik er voor gekozen om een diversiteit aan bloggers voor te dragen, met elk een eigen doelgroep en niche. Voorafgaand aan de opdracht is er besproken wat de voorwaarden en richtlijnen zijn vanuit de opdrachtgever en op welke manier bloggers hieraan kunnen bijdragen.

Projectmanagement bloggerscampagne
Ik heb als projectmanager deze campagne geleid en de onderstaande taken uitgevoerd:
•Benadering, presentatie en voorstel bij de opdrachtgever
•Selectie, benadering en onderhandeling met de bloggers
•Briefing aan de bloggers
•Contact onderhouden met de bloggers en opdrachtgever over de voortgang
•Eerste controle artikel en doorzetten geschreven artikel naar Gezondopreis.nl
•Eventuele feedback terugkoppelen aan blogger
•Opstellen en overdragen van het resultatenrapport
•Administratieve werkzaamheden

Einde bloggerscampagne
De Gezond op reis bloggerscampagne heeft een mooi eindresultaat opgebracht en een tevreden opdrachtgever. In totaal hebben méér dan 13.000 unieke bezoekers diverse informatie tot zich genomen met betrekking tot gezond op reis gaan. De investering in de campagne heeft uiteindelijk meer dan het dubbele aan online mediawaarde opgeleverd.

Projectleider voor Bloggerscampagne GSK